Vážené kolegyně a kolegové,
navazuji na moji předešlou úvahu týkající se finanční odpovědnosti koordinátora v případech nedodržení zákonem uložených povinností. V případech, kdy si koordinátor neplní svoje zákonem uložené povinnosti a dojde ke zranění pracovníků na staveništi, může být mimo finančního postihu potrestán také podle trestního zákona. A pro Vaši informaci uvádím některé trestné činy spáchané z nedbalosti, které se mohou koordinátora BOZP (a nejen jeho, např. i na OZP v prevenci rizik, stavby vedoucího, technický dozor, projektanta, pracovníka stavebního úřadu a dalších) týkat.
Odpovědnost podle zákona č. 40/2009 – trestní zákoník; § 143 Usmrcení z nedbalosti
1) Kdo jinému z nedbalosti způsobí smrt, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.
2) Odnětím svobody na jeden rok až šest let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona.
3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 proto, že hrubě porušil zákony o ochraně životního prostředí nebo zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy anebo hygienické zákony.
4) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 3 smrt nejméně dvou osob.
§ 147 Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti
1) Kdo jinému z nedbalosti způsobí těžkou újmu na zdraví, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.
2) Odnětím svobody na šest měsíců až čtyři léta nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona.
3)Kdo z nedbalosti způsobí těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob proto, že hrubě porušil zákony o ochraně životního prostředí nebo zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy anebo hygienické zákony, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až osm let.
Pozn. Těžká újma znamená např. ztrátu tělesného orgánu (ruky, oka, nohy), ale i ztrátu funkčnosti orgánu těla. Po úrazu kotníku nohy již nemohu nohu řádně v kotníku ohýbat. Nebo se může také jednat o dlouhodobou léčbu (asi nad 6 týdnů).
§ 148 Ublížení na zdraví z nedbalosti
1) Kdo jinému z nedbalosti ublíží na zdraví tím, že poruší důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce uloženou mu podle zákona, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti.
2) Kdo z nedbalosti způsobí ublížení na zdraví nejméně dvou osob proto, že hrubě porušil zákony o ochraně životního prostředí nebo zákony o bezpečnosti práce nebo dopravy anebo hygienické zákony, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta.
Pozn. Ublížení na zdraví podle tohoto § se může jednat i v případě léčení (delší než 1 týden?).
A nyní jeden trestný čin, který je v posledních letech v naší oblasti frekventován:
§ 273 Obecné ohrožení z nedbalosti
1) Kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo kdo z nedbalosti takové obecné nebezpečí zvýší nebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.
2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán,
a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví,
b) spáchá-li takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona, nebo
c) způsobí-li takovým činem značnou škodu
3) Odnětím svobody na dvě léta až osm let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán
a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 smrt, nebo
b) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 2 písm. b) škodu velkého rozsahu nebo těžkou újmu na zdraví
4) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 2 písm. b) smrt.
Uvedené trestné činy z nedbalosti lze spáchat z hlediska jednání jako znaku objektivní stránky této skutkové podstaty jak konáním, tak i opomenutím ve smyslu § 112. (§ 112 Opomenutí = Jednáním se rozumí i opomenutí takového konání, k němuž byl pachatel povinen podle jiného právního předpisu, úředního rozhodnutí nebo smlouvy, v důsledku dobrovolného převzetí povinnosti konat nebo vyplývala-li taková jeho zvláštní povinnost z jeho předchozího ohrožujícího jednání anebo k němuž byl z jiného důvodu podle okolností a svých poměrů povinen).
Tedy rozhodným je, zda pachatel věděl nebo vědět mohl a měl, že porušením některého předpisu může způsobit následek uvedený ve zvláštní části trestního zákoníku.
Pachatelem uvedených trestných činů z nedbalosti může být kterákoli fyzická osoba (obecný subjekt). Pachatelem nemůže být právnická osoba. I z tohoto důvodu je povinností zadavatele stavby písemně určit konkrétního koordinátora BOZP, aby bylo jednoznačně zřejmé, kdo je za případné porušení zákonem uložených povinností odpovědný.
Z hlediska občanskoprávního je postavení koordinátora BOZP, OZO v prevenci rizik, stavbyvedoucího, technického dozoru, projektanta a dalších obdobné – „povinnost nahradit škodu“
V oblasti trestněprávní hrozí zpravidla nám všem přísnější trest za „porušení důležité povinnosti“ uložené zákonem.
Někteří zadavatelé staveb ve svých poptávkových řízeních uvádějí, že požadují „kontrolu koordinátora na stavbě minimálně 1 x týdně“. A někteří koordinátoři si zase toto nesprávně vykládají, že na staveniště budou opravdu chodit pouze jedenkrát týdně a na základě toho zpracují i cenovou nabídku. Kdyby ale došlo k případnému trestnímu postihu koordinátora, jeho obhajoba, že „má podepsanou smlouvu se zadavatelem na 1 hodinu týdně a toto, že on plní“ v žádném případě neobstojí. My máme povinnosti koordinátora uloženy zákonem. A jestli se s námi zadavatel stavby navíc (nad povinnosti ze zákona) dohodne o plnění dalších úkolů (doručení oznámení o zahájení prací na příslušný OIP apod.) je pouze na nás koordinátorech, zda na toto „navýšení povinností“ přistoupíme. Ze zákona máme opravdu spoustu povinností. Setkal jsem se ve své praxi s případem, kdy nám koordinátorka BOZP sdělila, že má za výkon své činnosti 2.500,- Kč na hodinu. Dodala ale, že má se zadavatelem stavby uzavřenu smlouvu, že na stavbu bude chodit jednou měsíčně a za toto bude dostávat právě těch 2.500 Kč.
Musíme mít na paměti, jaké povinnosti nám zákon ukládá a podle toho také k plnění svých povinností přistupovat. Nízká fakturace nemusí být pro zadavatele stavby tím nejlepším řešením. Často vidíme stavby, kde i přes oplocení je zřejmé, že tam není něco v pořádku. A koordinátor nekoná! Jasně, když chodí na stavbu jednou za měsíc, tak spoustu věcí opravdu nezjistí a pochybení si proto nevšimne.
Už jsou známy případy, kdy koordinátor musel u soudu vysvětlovat svoji činnost. Některé případy byly již uzavřeny, některé jsou stále „v běhu“. Když se s těmito případy seznámíme a uvědomíme si nebezpečí, které nám hrozí, určitě budeme přistupovat k plnění svých povinností zodpovědněji. A mějme toto také na paměti při zpracovávání našich cenových nabídek a před podpisem smlouvy na výkon naší činnosti koordinátora BOZP se zadavatelem stavby. Získat zakázku „za každou cenu“ nemusí být vždy nejlepší řešení.
Ještě připomínám, že zde vyjadřuji pouze svůj názor. V případě Vaší neshody s mými názory může vydávat závazné stanovisko pouze soud.